måndag 16 april 2012

Äntligen ljusare!

Nu har jag äntligen börjat skönja ljuset i tunneln. Det visade sig att jag inte alls blev bättre av antibiotikan så efter en hel kur med den så har jag nu fått en ny som faktiskt hjälper. Halleluja! Mitt största  orosmoln är nu att jag inte kommer att kunna gräva och fixa i trädgården på ett bra tag men jag får väl göra det jag kan.

Annars är våren på full ingång här. Vi slapp snön som bl a stockholmarna fick i lördags så här har det varit ganska behagligt. Det blir fler och fler knoppar på buskar och blommor och bland björkarna ser man en svag skiftning i grönt. Och på tal om björkarna, hur ska jag göra med mina rosor?? De har redan fått många fina bladrosetter, ska jag klippa bort dom eller ska jag bara "toppa" rosorna i år eftersom jag inte har hunnit med?

Sen är jag faktiskt sur över att jag inte kunde åka på mässan som jag har sett fram emot hela året! Hade ju tom vunnit biljetter till den (också). Riktigt avis är jag på er som kunde vara med på bloggträffarna och allt det andra ! Nåja, så kan det gå.

Ha en underbar måndag!

Kram

5 kommentarer:

  1. Det var ju bra att du äntligen känner dig kurerad men låt det ta tiiid. Efter en sådan pärs tar det tid att bli sig själv igen och låt det ta det. Trädgården klarar sig själv...

    Styrkekramar

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det ser ljusare ut på alla fronter. Ta dig tid till att bli frisk - det finns inga måsten. Strunta i trädgården, njut istället av alla små blommor och knoppar.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Heja Lotta! Skönt att du mår bättre! Och det kommer alltid fler mässor, eller hur? Var fortsatt rädd om dig! Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Låt du rosorna klara sig själva i år. De dör inte av att vara oklippta och du kan alltid gå över dem senare på säsongen om du vill. Att man klipper dem så här års, just då björkarna har musöron (då är risken för frost förhoppningsvis över), är av två anledningar. Dels för att klippa bort allt som är vinterdött, dels för att föryngra och buska till rabattrosor. Har man gammeldags buskrosor eller klängrosor räcker det med att ta bort gamla fula grenar, de som växer "åt fel håll" och sånt som burit blom förut och kan tas bort. Hyfsa till dem, helt enkelt. Är det en ros som blommar endast en gång per säsong kan man med fördel gå lite hårdare åt den direkt efter blomningen för då hinner den få nya, fina skott som sedan grenar sig och bär blom nästa år. Och var rädd om de nya bladen som är på gång!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Så skönt att det går åt rätt håll! Och så bra att du tog upp det här med rosorna. Mina har hur mycket blad som helst, vilket inte riktigt går ihop med björkna, som inte har fått musöron här hos mig.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning, det är mycket uppskattat!