tisdag 20 mars 2012

Köksträdgårdsfunderingar

Håller mig hemma med dottern idag också men idag är det nog jag som hostar mest. Jag har en enorm träningsvärk i magen så något bra kommer det ju ut av det! ;o)

Jag har så smått börjat fundera på vår köksträdgård. Först och främst måste det dit ett rejält staket/nät som skydd för rådjuren, det är liksom en förutsättning för odlingen. Sen ska jag nog skaffa mig åtminstone 4 dubbla pallkragar till så jag verkligen får plats med det jag vill. Vad vill jag ha då? Salladsärtor är en storfavorit, det måste jag ha....sen blir det väl spenat, sallad, rädisor, rödbetor, majs, lite potatis (kanske) och ja......jag får nog återkomma när jag har det hela klart för mig! Vad har ni för favoriter i köksträdgården? Ge mig några tips så är ni snälla!

Ha det bäst!

6 kommentarer:

  1. Trevliga funderingar du har! jag har väldigt liten yta att odla på men olika sorters sallad vill jag ha. Vi är självförsörjande under sommaren och vi äter mycket, är fyra vuxna. Olika plocksalladsmixer gillar jag och såklart ruccola. sedan har jag vitlök, nypotatis och bladkoriander som jag fryser eftersom den är så dyr att köpa under vintern.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, ruccola är mumsigt! Kryddor har jag tänkt ha på ett annat ställe, lite närmare huset. Där ska jag främst odla perenna kryddor men lite annat också tror jag. Det är väldigt smart att frysa/torka sina egna att ha på vintern... :o)

      Kram

      Radera
  2. Jag älskar gulbetor, de är mycket sötare än de vanliga röda. Och den randiga polkagrisrödbetan som ser så kul ut. Sedan vill jag alltid ha Blauhilde, en lila böna. Finns både som stör och lågväxande. Även några olika"Harrys kuvert" är ett måste liksom slätbladig persilja och bondbönor an masse. Mums! Inte heller vill jag vara utan broccoliplantor trots kålfjärilslarverna som måste hållas efter.
    Oj, nu blev jag hungrig.
    Hej från Törnrosa-Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande, en randig rödbeta har jag inte sett innan! Tack för tipsen. :o)

      Kram

      Radera
  3. Mangold brukar jag alltid ha, går att använda både till sallad och istället för spenat. Tyvärr gillar rådjuren mangold också. Potatis absolut. Värt det även om man inte kan odla så många eftersom det är så gott med egen potatis. Egen Vitlök är också en höjdare, och morot så klart. Det finns mycket gott men när man odlar på liten yta får man välja noga. :)

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga salladslök, sååå god att ha i potatissallad tex. Vitlök, å glöm inte att använda blasten;)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning, det är mycket uppskattat!