fredag 17 februari 2012

Blooming friday - gammaldags

Det är fredagens tema hos Katarina och detta är mitt bidrag. Hela mitt liv, fram till jag var ca 30 år, hyrde mina föräldrar ett litet torp långt inne i smålands skogar. Där fanns det varken el eller rinnande vatten men vi klarade oss så bra utan detta. Det var mitt smultronställe, min tillflyktsort, mitt bästa semesterresmål. Av olika orsaker kunde mina föräldrar inte ha torpet kvar och det sörjdes djupt. Som tur var så hade de under årens lopp blivit nära vänner med bonden vi hyrde av så vi fortsatte att åka ner och hälsa på varje år.


Nu finns inte mina kära föräldrar längre men jag och min lilla familj har börjat en ny tradition. Vi åker till bondgården och bor där en vecka varje sommar. Då får vi bo i ett hus som visserligen har el, men inget drickbart rinnande vatten och ingen toalett. Detta är en bild på "vårt" utedass, som är äkta gammaldags med två holkar i. :o) Nu har detta blivit barnens smultronställe och det värmer mitt hjärta eftersom jag själv bara har underbara minnen härifrån!


12 kommentarer:

  1. vad härligt att föra en tradition vidare.
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Vi hade också ett sådant ställe. Tror det är både lärorikt och underbart för barn att få åka till ett ställe som saknar lite av allt det "moderna", och istället få bo nån vecka mitt i naturen, det är nog något alla skulle få uppleva då och då.

    Och, jo, jag använder "picasa", men nu tycker dom att jag har förbrukat min andel uppladdade foton, och då är det inte gratis mer. Antar att jag kan "förminska" fotona på nått sätt, så att de inte förbrukar så mycket. Men jag är alltså heeelt hopplös på sådant. Därför udrar jag om någon vet hur man gör?!?! Vill ju inte betala för att blogga!

    Ha en fin dag ovh en underbar helg! /Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk fin upplevelse dina barn får.
    Och du får uppleva din barndom . Fantastiskt fint och riktigt gammeldags.

    Jag kan se utedasset framför mig hur det ser ut inuti.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Mysigt med en sån fin tradition, viktigt att föra vidare lugnet till våra barn som växer upp i en speedad värld!
    Mia

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inlägg! Jag hade missat att lägga mig som följare hos dig ser jag. Men nu är det tillrättat. :)
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Du min vän, jag tycker att detta var den bästa tolkning idag!
    Hoppas ni kan hålla på mer er fina tradition och ha en fin helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Så roligt att ni har möjlighet att bo där på somrarna. Och återuppleva gamla minnen och få nya fina minnen med sina egna barn :-)

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Ha ha ha. Det var en rolig tolkning. Själv är jag uppväxt med utedass och fick det inte varmt om rumpan förrän jag var 14 år gammal. Gissa om mina klasskompisar tyckte att vi var märkliga :-)

    Ha det fint!

    /Anna

    SvaraRadera
  9. Gården här har utedasset kvar, där är mitt trädgårdsskjul nu. Hålen finns kvar!
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Men vad härligt att kunna ha det så!!!! Vi har vårt smultronställe på sommarstugan utan vatten men har dock el. Visst är det härligt. När man kommer hem till civilisationen så uppskattar man rinnande vatten och toalett på ett helt annat sätt. Tänk vad mycket vi tar förgivet i vardagen. Önskar dig en fin fin söndag/Gela

    SvaraRadera
  11. Underbart :) Det är något speciellt med små torp med utedass, och det är nyttigt för barnet att bo "obekvämt", för det finns ju faktiskt människor som alltid bor så. Har själv en stuga på samma sätt när jag växte upp och det är ett härligt minne :)
    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  12. Fint med traditioner som förs vidare. Jag bodde också i småländskt torp med utedass när jag var liten och jag minns de somrarna med värme.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning, det är mycket uppskattat!