fredag 3 februari 2012

Blooming friday - Ny bekantskap

Förra året när jag var på plantskolan så stannade jag till vid några små gurkplantor och tänkte att det kunde vara kul att prova. De skulle bli rätt små så jag tyckte det var roligt för barnen att plocka och äta som de var. Jag köpte två plantor och satte dom i vårt växthus. De växte och växte och blommade med fina gula blommor. Till slut kom det gurkor, massor av gurkor. Stora blev de också, den gurkan jag håller på bilden tog vi innan den var riktigt klar för vi var så ivriga! Det var en riktigt lyckad ny bekantskap måste jag säga. Vill ni läsa fler bloggar med samma tema så klickar ni er vidare till Katarina.

  

17 kommentarer:

  1. Vilken smaskig bekantskap. Jag skulle vilja lyckas med gurkor men tyvärr gör jag det aldrig!
    Ha en skön helg.
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Gurkor det har jag aldrig odlat. Men kanske någon gång skall jag prova.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Kul med gurka! Den bekantskapen skulle jag också vilja göra. Det måste ju finnas som man kan odla på friland.

    Ha en superskön helg!

    SvaraRadera
  4. Åh, vad härligt! Och du ser så nöjd och glad ut över skörden:)
    Ha det bäst,
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi var himla nöjda hela familjen! ;o)

      Radera
  5. Men visst är det hääääärligt med gurkor. De är så mycket lättare att odla än man tror. Jag odlar mina på friland här hos mig och får bra skörd ändå. Ha en riktigt fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  6. Underbart att få skörda sina egna gurkor! Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Åh vad kul med egna gurkor! Fin bild på dig! Kram Hanna

    SvaraRadera
  8. Finns det nått godare än att plocka in gurka och tomater från växthuset.
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att det blev lyckat och du fick god skörd! Egenskördat är något alldeles speciellt.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Inget växthus = inga gurkor, eller?
    Hmmm, ännu en anledning att skaffa växthus!
    Ha en riktigt skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gela en bit upp bland kommentarerna odlar visst gurka på friland. Fast du vill väl ha ett växthus, antar jag! ;o)

      Radera
  11. Hej!
    Vad kul med egna gurkor - det som är så himla gott! Skulle kanske plantera en gurka på glasverandan i år...

    Ha det gutt!
    Stina

    SvaraRadera
  12. Supefina :) visst e de härligt att odla.......
    å missa nu inte.....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  13. Gurka är så väldigt mycket godare när den är egenodlad. Det är den enda grönsak jag sår varje år! /Anette

    SvaraRadera
  14. Jag odlade äppelgruka för första gången i somras och jag var jättenöjd med både smaken och skördens storlek. Så det blir äppelgurkor även i år hos oss.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning, det är mycket uppskattat!