tisdag 21 februari 2012

Semlor och coaching


Idag hade vi återkoppling på kursen i Medarbetarskap jag och mina jobbarkompisar var på i slutet av november. Dagen till ära bjöds det på semlor men förutom det så var det en väldigt givande dag. Vi fick bl a prova på att coacha varandra. Det var riktigt svårt. Man ska som coach inte ge förslag på lösningar utan en av de viktigaste delarna i ett lyckat coachingarbete är att genom att ställa de rätta frågorna låta personen själv upptäcka och definiera de hinder som står i vägen för honom/henne. Det som ligger mellan honom/henne och dennes mål. Dessa hinder kan finnas både inom en själv och utanför... Grymt svårt som sagt, kanske speciellt för att jag som systemutvecklare arbetar med problemlösning hela dagarna.


Ikväll är jag riktigt trött, det tar på krafterna att använda hjärnan till nåt annat än det den är van vid. ;o) 


3 kommentarer:

  1. Åh, det låter lite som hur en beteendeterapeut arbetar. När jag höll på att bränna ut mig skickade min chef mig till en sådan för att jag skulle lära mig att ta det lite lugnare och det lyckades. Men jag var rätt besviken efter första gången - hade ju förväntat mig en massa fantastiska svar :) Men efter några gånger insåg jag att frågorna hon ställde fick hjärnan att snurra väldigt rätt. Fantastiskt. Är numera mycket mera piano på jobbet - tycker jag själv i alla fall ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Det låter som du lär dig mycket vettigt på medarbetarkursen och så nyttiga att lära sig tänka på lite annat sätt. Det är så lätt att rulla på i invanda spår. Tack för dina rara kommentarer hos mig, de värmer... och fin blogg du har förresten.... jag återkommer.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roooligt! Du får coacha mig när helst lusten faller på! ;) Alla behöver vi lite hjälp att reda ut våra tankar och funderingar då och då. En konst att inte försöka hitta svar på frågor utan att hjälpa personen att hitta sina egna svar.

    Varmaste kramen fina Lotta!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning, det är mycket uppskattat!